Kurs stacjonarny: „Specjalista do spraw rozliczeń i fakturowania”
(kod zawodu 431102)
Termin szkolenia:
- 6,7,8 luty 2026
Cel kursu, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego.
Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą kompleksowo od podstaw poznać zasady fakturowania lub pogłębić wiedzę i umiejętności z zakresu objętego niniejszym programem nauczania.
Celem kursu jest kompleksowe przygotowanie słuchacza do pracy na stanowisku fakturzystki/fakturzysty z uwzględnieniem interpretowania najnowszych źródeł prawa. Program ma przygotować uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy, ma ułatwiać uczenie się przez całe życie oraz spełnianie oczekiwań pracodawców w zakresie wzrostu poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
Czas trwania kursu wynosi 21 godzin lekcyjnych, godzina lekcyjna to 45 minut. Zajęcia odbywać się będą od godziny 8:30, w formie stacjonarnej w dniach 06.02, 07.02, 08.02.2026 r.
Treści kształcenia:
I. Podstawowe regulacje prawne dotyczące faktur vat
- Zakres podmiotowy ustawy o VAT.
- Zakres przedmiotowy ustawy o VAT – zdarzenia gospodarcze podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Terminy wystawiania faktur w zależności od rodzaju transakcji.
- Zwolnienia z obowiązku wystawienia FV.
- Faktura VAT, a inne dokumenty:
- Nota obciążeniowa;
- Rachunek;
- Paragon;
- Faktura fro-forma.
- Biała lista podatników jako mechanizm weryfikacji kontrahentów:
- Obowiązek zapłaty na rachunek bankowy wskazany na białej liście podatników;
- Sankcje za zapłatę na rachunek bankowy niezgłoszony na białej liście podatników;
- Weryfikacja kontrahentów, a kwestie należytej staranności.
II. Treść faktury – elementy obowiązkowe i fakultatywne w zakresie faktur, korekt, duplikatów
- Treści obowiązkowe:
- Elementy obowiązkowe wszystkich faktur,
- Elementy obowiązkowe niektórych faktur.
- Treści fakultatywne:
- Odwrotne obciążenie – obowiązkowe lub fakultatywne.
- Elementy i oznaczenia w związku z transakcjami szczególnymi.
- Treści, których nie powinna zawierać faktura.
- Elementy dodatkowe na fakturze nie wymagane przepisami.
- Mechanizm podzielonej płatności:
- Towary i usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności;
- Limit transakcji;
- Obowiązki jakie split payment nakłada na sprzedawcę oraz nabywcę;
- Płatność zaliczki w split payment;
- Sankcje przewidziane dla obu stron transakcji, dla której przepisy przewidują obowiązkowy split payment.
- Zobowiązania regulowane środkami zgromadzonymi na koncie VAT.
- Forma wystawienia faktury;
- Faktura papierowa i elektroniczna;
- Skan faktury a faktura elektroniczna;
- Analiza przypadków w zakresie wystawiania faktur
III. Rodzaje faktur oraz inne dokumenty występujące w obrocie gospodarczym
- Faktury wystawiane na żądanie.
- Faktury dokumentujące sprzedaż zwolnioną.
- Faktury wystawiane przy stosowaniu metody kasowej.
- Faktury uproszczone oraz faktury do paragonu;
- Wystawianie faktur do paragonów fiskalnych;
- Faktury do e-paragonów;
- HUB paragonowy;
- Dowody sprzedaży, które można wymienić na faktury, mimo braku NIP nabywcy;
- Bilety stanowiące faktury;
- Sankcje karne za wystawienie i posługiwanie się fakturą z NIP nabywcy wystawioną do paragonu bez tego numeru.
- Duplikat faktury:
- Warunek wystawienia,
- Elementy obowiązkowe.
- Faktury zaliczkowe i rozliczeniowe:
- Elementy faktury zaliczkowej;
- Terminy wystawienia;
- Konieczność wystawienia faktury końcowej;
- Stosowanie i skutki proform.
- Faktury krajowe w walucie obcej.
- Faktury dokumentujące transakcje o charakterze ciągłym.
- Faktury przy sprzedaży wysyłkowej.
- Faktury wystawiane przy transakcjach zagranicznych.
- „Puste” faktury.
- Refaktura:
- Kiedy można wystawić i na czym to polega;
- Obowiązek podatkowy, a refaktura;
- Stawka podatku VAT, a refaktura;
- Kalkulacja wynagrodzenie dla usługi refakturowanej;
- Wymogi stawiane refakturom przez organy podatkowe.
- Faktura korygująca:
- Zasady wystawiania faktur korygujących;
- Elementy faktury korygującej;
- Ujęcie korekty u sprzedawcy i nabywcy;
- Ujęcie faktury korygującej IN MINUS i IN PLUS w JPK;
- Faktury korygujące WDT – zasady ewidencjonowania w JPK oraz w VAT-UE;
- Faktury korygujące WNT – zasady ujmowania w JPK oraz w VAT-UE;
- Korekty faktur exportowych;
- Korekty zbiorcze.
- Anulowanie faktury:
- Warunki dopuszczające możliwość anulowania faktury;
- Postępowanie w przypadku braku możliwości anulowania faktury - faktura korygująca do zera.
- Nota korygująca:
- Błędy, które można poprawiać notą korygującą;
- Osoby uprawnione do wystawienia noty korygującej oraz zgoda na wystawienie.
- Faktura jako dokument dający prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.
- Warunki prawidłowego odliczenia podatku VAT.
- Błędna stawka VAT oraz inne błędy, a prawo do odliczenia.
- Termin odliczenia podatku.
- Zasady odliczeń podatku w transakcjach WNT.
- Dokumentowanie transakcji w grupach VAT.
- Zakres czynności podlegających fakturowaniu.
- Noty księgowe wewnątrz grup.
- Dodatkowa ewidencja dla członków grup.
- Przekrojowe ćwiczenia praktyczne z zakresu fakturowania
IV. Faktura ustrukturyzowana i Krajowy System e-Faktur
- Krajowy System e Faktur:
- Kogo dotyczy i kiedy jest dobrowolny, a kiedy obowiązkowy.
- Faktura ustrukturyzowana:
- Definicja faktury ustrukturyzowanej;
- Rodzaje faktur ustrukturyzowanych;
- Elementy faktury ustrukturyzowanej;
- Zasady wprowadzania do obrotu e- faktury;
- Uprawnienia do KSeF;
- Plusy i minusy monitorowania faktur;
- Zasady funkcjonowania
- Moment wystawienia i otrzymania faktury – aktualne definicje:
- Jak dowiem się że wystawiono dla mnie fakturę;
- Przeliczenia walut – jaki kurs zastosować;
- Sesja interaktywna, a wsadowa.
- Awaria systemu KSeF – proces postępowania.
- Sankcje:
- Sankcje w ustawie o VAT;
- Sankcje z Kodeksu Karnego Skarbowego;
- Sankcje wynikające z Kodeksu Karnego.
V. Transakcje krajowe i zagraniczne
- Terminy wystawiania faktur VAT w transakcjach krajowych i zagranicznych:
- Najwcześniejsze i najpóźniejsze terminy wystawiania faktur;
- Ograniczenia czasowe faktur;
- Konsekwencje niewystawienia faktury VAT w terminie;
- Termin wystawienia faktury „na żądanie”.
- Przeliczanie kwot wyrażonych w walucie obcej na złote:
- Kurs z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego;
- Kurs przyjęty dla podatku dochodowego – zasady stosowania;
- Estoński CIT, a kurs przyjęty dla podatku VAT;
- Kursy przy korektach
Uwaga: Przekazywane treści nauczania na kursie będą uwzględniały stan prawny obowiązujący na dzień rozpoczęcia danej edycji kursu.
Metody pracy
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o: zajęcia wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi, (studia przypadków i ich analiza, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków), stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów oraz naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia
Efektem kształcenia na szkoleniu będzie nabycie umiejętności polegających na:
- posiada podstawową wiedzę w zakresie objętym programem kuru,
- stosuje w praktyce przepisy dotyczące zatrudnienia pracownika,
- wykonuje pracę zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Warunki zaliczenia szkolenia
Formą zaliczenia kursu jest obecność przynajmniej na 80% godzin lekcyjnych. Podstawą do sporządzenia protokołu zaliczenia jest imienna lista obecności podpisywana każdorazowo przez słuchacza. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia na podstawie § 23 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).
Informacja o kadrze
Stanisław Stopa - doświadczony doradca podatkowy oraz specjalista z wieloletnią praktyką w zakresie prawa podatkowego i rachunkowości, cieszący się dyżym uznaniem uczestników. Współpracuje ze SKwP.
Zgłoszenia
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Warunki płatności i rezygnacji
Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed rozpoczęciem szkolenia po jego potwierdzeniu. Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta: Santander Bank 52109020530000000146794616 ; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres olkusz@skwp.krakow.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY !!!