Szkolenie: KSeF - szkolenie z praktyczną umiejętnością korzystania z KSeFu
Rok 2026 będzie przełomowy dla podatników VAT – w tym roku właśnie zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur 2.0. Należy zauważyć, że od 30 września 2025 r. będzie można testować interfejs programistyczny (API) z KSeF 2.0 (czyli udostępnionej do użytkowania od 1 lutego 2026 r.) w sposób otwarty przez wszystkich integratorów i duże firmy.
Natomiast od listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, by wszyscy przedsiębiorcy mogli poznać rozwiązania i funkcjonalności systemu.
Do tego czasu firmy powinny należycie przygotować się do wdrożenia systemu, poznania jego technicznych funkcjonalności, opracowania i przyjęcia planu działania.
Podczas proponowanego szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące:
- Zasad funkcjonowania nowego sposobu fakturowania,
- Sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur w KSeF.
- Aspektów technicznych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem KSeF, w szczególności rodzajów i zakresu uprawnień związanych z korzystaniem z systemu.
- Wprowadzenia procedur koniecznych do prawidłowego wdrożenia systemu w firmie.
Podczas szkolenia skupimy się na zagadnieniach związanych z KSeFem. Omówione zostaną wskazówki praktyczne, które mają największe znaczenie dla podatników. Jak w praktyce przejść na system fakturowania w KSeF.
Szkolenie w trybie stacjonarnym w Krakowie.
Cel szkolenia, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego:
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Czas trwania szkolenia wynosi 8 godzin lekcyjnych.
Rozpoczęcie: godzina 8.30
W trakcie szkolenia przewidziana jest przerwa kawowa oraz lunch.
Treści kształcenia:
Część I - Fakturowanie w KSeF.
- Najbardziej typowe transakcje sprzedaży i zakupu
- Status podatnika VAT (jak prawidłowo ustalić status kontrahenta i w jakich transakcjach ma to szczególne znaczenie),
- Proces wystawiania i przesyłania e-Faktury do KSeF.
- Jakie dokumenty będą generowane w KSeF?
- standardowa faktura,
- faktura korygująca
- faktura uproszczona,
- faktura z węższym zakresem danych (np. bilety spełniające funkcję faktury),
- faktury z kas fiskalnych,
- faktura do paragonu,
- faktura zaliczkowa,
- faktura rozliczeniowa
- refaktura,
- faktura VAT RR,
- faktury wystawiane dla konsumentów,
- Pozostałe dokumenty generowane przez podatników poza systemem KSef
- dokumenty wewnętrzne (WEW w JPK-VAT),
• noty księgowe (obciążeniowe),
• załączniki do faktur w KSeF,
• duplikaty faktury (likwidacja duplikatów oraz przypadki, w których duplikaty pozostaną),
- Treść i forma faktury w KSeF, czyli jak wygląda faktura ustrukturyzowana?
prezentacja wzoru schemy xml i jej poszczególnych pól (pola obowiązkowe, opcjonalne i fakultatywne), Podmiot 3 jako rola ułatwiająca obieg faktur dla samorządowych jednostek budżetowych
• numer KSeF i jego budowa, znaczenie,
• konwertowanie formatu faktury ustrukturyzowanej (xml, pdf, html),
• jak wygląda weryfikacją faktury pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym w KSeF?
- Wystawianie faktur w KSeF:
proces wystawiania faktur w KSeF,
• przygotowanie danych faktury,
• data wystawienia faktury w KSeF,
• terminy wystawiania faktur,
• przesłanie faktury do KSeF,
• autoryzacja wysyłki do KSeF (ePUAP, kwalifikowana pieczęć elektroniczna przedsiębiorstwa, kwalifikowany podpis elektroniczny, generowanie i unieważnianie tokenów),
• weryfikacja prawidłowości faktury przez KSeF (walidacja),
• informacja zwrotna (UPO lub odrzucenie faktury),
• powiązanie obowiązku podatkowego z datą faktury
- Wizualizacja e-Faktury. Kod QR na fakturze.
- Propozycje usprawnienia obiegu faktur zakupowych.
- Jak pozyskać uprawnienia do KSeF dla samorządowej jednostce budżetowej
- Nadawanie dalszych uprawnień. Czym się różni ZAW-FA od pieczęci elektronicznej?,
- Fakturowanie nabywców i ich jednostek organizacyjnych (odziały, odbiorcy, centralizacja VAT).
- Wysyłka paczek z fakturami. Wysyłka interaktywna. Korzyści i zagrożenia.
- Data otrzymania e-Faktury.
- Skutki odrzucenia faktur przez KSeF. Czy można dosłać do KSeF poprawione faktury z tymi samymi numerami w dniu następnym?
- Awaria KseF i awaria u podatnika. Jak się zachować? Jakie obowiązki?
- Zmiany do JPK VAT wywołane wprowadzeniem KSeF.
- Numer KSeF w księgach rachunkowych (JPK_KR).
Część II. Treść faktury ustrukturyzowanej – nowa schema FA(3).
- Nowości w schemie FA(3).
- Wprowadzenie załącznika do faktury.
- Wymóg podania nr NIP jednostki organizacyjnej JST.
- Nowa rola w Podmiot3 – Pracownik.
- Pozostałe zmiany o charakterze technicznym.
- Jak zabrać się za wdrożenie KSeF
- Mapowanie treści obecnych faktur do wzoru schemy.
- Gdzie umieścić dane dodatkowe ze swoich faktur? Rabaty, kody towarów, numery, waga, ilość, oświadczenia, informacje, itp.
- Oznaczenie dotyczące płatności.
- Wymogi dla faktur korygujących.
- Sposoby korygowania wierszy. Kiedy przez storno? Kiedy przez różnicę?
- Korekta błędnych danych nabywcy.
- Faktury zaliczkowe.
- Dane zamówienia na fakturze zaliczkowej.
- Częściowe dostawy po wystawieniu faktury zaliczkowej. Jak to zafakturować w KSeF?
- Faktura rozliczeniowa.
- Korekta do faktury zaliczkowej i rozliczeniowej.
Część III. Panel dyskusyjny
Metody pracy:
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:
- zajęcia wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza),
- stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów,
- naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia:
- Wiedza: Pozyskanie i doskonalenie wiedzy w zakresie objętym programem kursu
- Umiejętności: Kształtowanie umiejętności czytania tekstu prawnego ze zrozumieniem
- Kompetencje społeczne: Wykonywanie pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Warunki zaliczenia szkolenia:
Formą zaliczenia kursu jest uczestniczenie w zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz.2175 z późn. zmianami).
Informacje o kadrze:
Wykładowca: Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, posiadający 25 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa), Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi z 16 oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach.
Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
Zapisy na szkolenie:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Jeśli płatnikiem jest Firma (w części lub w całości) - należy przesłać do nas oświadczenie.
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać (po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia terminu szkolenia) przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
Santander Bank: 34 1910 1048 4000 5885 1121 0001; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@krakow.skwp.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.