"Kurs dla kandydatów na księgowego - poziom podstawowy"
Czas trwania kursu wynosi 84 godziny lekcyjne, w tym 2 godziny lekcyjne przeznaczone na egzamin, godzina lekcyjna to 45 minut.
Zajęcia realizowane będą w soboty w godz. od 8.00 do 14.30.
Cel kursu, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego.
Celem kształcenia jest przygotowanie kandydata do pracy w zawodzie księgowego. Przygotowanie to ma mieć charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny, tak aby po zakończeniu kursu absolwent posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, a także potrafił w praktyce stosować zasady etyki zawodowej opisane w „Kodeksie zawodowej etyki w rachunkowości”.
Słuchaczami kursu mogę być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy w zawodzie księgowego, rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
Treści kształcenia
Program kursu obejmuje 2 bloki tematyczne:
1. Podstawy rachunkowości z elementami etyki zawodowej - 74 godz.
- Organizacja działalności gospodarczej,
- Rachunkowość jako system informacyjny,
- Charakterystyka aktywów i pasywów,
- Operacje gospodarcze,
- Dowody księgowe,
- Zasady ewidencji operacji gospodarczych w księgach rachunkowych,
- Wycena, dokumentowanie i ewidencja podstawowych operacji gospodarczych,
- Ewidencja operacji gospodarczych kształtujących wynik finansowy,
- Sporządzanie sprawozdania finansowego jednostek, w których występują podstawowe, typowe operacje gospodarcze,
- Studium przypadku,
- Podstawy etyki w działalności gospodarczej i zawodowej,
- Ogólne zasady funkcjonowania systemu finansowo-księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- Próbny egzamin
2. Wybrane zagadnienia publicznoprawne - 8 godz.
- System podatkowy w Polsce,
- Podatek od towarów i usług (VAT - podstawowe zagadnienia),
- Podatki dochodowe - ogólne zasady i formy opodatkowania działalności gospodarczej,
- Podatki i opłaty obciążające przedsiębiorstwa - ogólna charakterystyka,
- Składki rozliczane z ZUS - ich rodzaje i ogólne zasady rozliczania.
Metody prac
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:
1.zajęcia wykładowo- seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków), stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów .
2.materiały dydaktyczne w tym : podręczniki , zbiory zadań , materiały poglądowe ( przykłady dokumentów)
3.naukę własna słuchacza
Opis efektów kształcenia
Uczestnik:
- posługuje się dowodami księgowymi,
- księguje podstawowe operacje gospodarcze,
- sporządza sprawozdanie finansowe jednostek mikro i małych w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
Warunki zaliczenia kursu
Formą zaliczenia kursu jest łącznie:
Formą zaliczenia kursu jest łącznie:
1. uczestnictwo w 70% zajęć dydaktycznych,
2. zaliczenie prac kontrolnych,
3. pisemny egzamin kwalifikacyjny.
Osoba, która na egzaminie uzyska co najmniej 30% punktów możliwych do osiągnięcia, otrzyma „zaświadczenie o ukończeniu kursu” na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz.2175 z późn. zmianami).
Osoba, która na egzaminie uzyskała co najmniej 60% punktów możliwych do osiągnięcia z całości pracy i jednocześnie minimum 40% z każdej części egzaminu oraz spełnia wymagane warunki otrzymuje dodatkowo Certyfikat "Księgowego” potwierdzający ukończenie I stopnia kwalifikacyjnego ścieżki edukacyjnej SKwP.
Dodatkowo, po spełnieniu określonych wymogów możliwe jest uzyskanie dodatkowego certyfikatu potwierdzającego kwalifikację "Wspomaganie obsługi procesów księgowych" wpisaną do rejestru kwalifikacji na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. 2020 poz. 226).
Więcej o systemie potwierdzania kwalifikacji wolnorynkowych ZSK można przeczytać tutaj.
Informacja o kadrze
Monika Potoczek- Absolwentka Politechniki Rzeszowskiej na kierunku "Finanse i bankowość". Ukończyła Studia Podyplomowe "Rachunkowość i Finanse" organizowane przez Krakowską Szkołę Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Nauczyciel dyplomowany przedmiotów ekonomicznych (rachunkowość, finanse, podstawy przedsiębiorczości). Trener-doradca współpracujący z SARR w zakresie kształcenia na kursach kadrowo-płacowych, kursach dla przedsiębiorców i innych związanych z rachunkowością i podatkami. Wieloletni wykładowca na kursach księgowości I oraz II stopnia, cieszący się uznaniem słuchaczy i członków SKwP.
Zgłoszenia
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Na około tydzień przed rozpoczęciem kursu otrzymacie Państwo zawiadomienie drogą mailową z prośbą o potwierdzenie uczestnictwa w kursie. Po dokonaniu potwierdzenia (mailem lub telefonicznie) – można dokonywać płatności.
Jeśli płatnikiem jest Firma ( nie ma znaczenia , czy w części, czy w całości) – należy przesłać do nas oświadczenie, które zamieszczone jest na naszej stronie internetowej. Oświadczenie to, opieczętowane i podpisane przez osobę decyzyjną w Firmie, należy przesłać do nas skanem a w dniu rozpoczęcia kursu – dostarczyć w oryginale.
Istnieje możliwość skorzystania z dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Szczegóły na stronie: https://psz.praca.gov.pl/wybor-urzedu
BUR - to dofinansowanie ze środków UE. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły na stronie: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bur-psf-malopolskie
Na terenie naszego powiatu prowadzony jest projekt Sądeckie Bony Szkoleniowe
Szczegóły na stronie: Sądeckie Bony Szkoleniowe II - do 80% dofinansowania na szkolenia i doradztwo (mojszeftoja.pl)
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. W przypadku płatności przez osobę fizyczną istnieje możliwość opłat ratalnych: 50% płatne przed rozpoczęciem kursu (najpóźniej w dniu rozpoczęcia), pozostałe 50% do połowy czasu trwania kursu. W przypadku firmy 100% wartości kursu jest płatne przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 50% lub 100% prosimy kierować na numer konta:
Santander Bank: 16 1910 1048 3000 2861 1121 0001; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację należy przesłać w formie pisemnej najpóźniej tydzień przed rozpoczęciem kursu na adres nowysacz@skwp.krakow.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.