Szkolenie: Comarch ERP Optima – kurs dla średnio-zaawansowanych
Kurs przeznaczony dla każdego, kto chce nauczyć się pełnej i kompleksowej obsługi programu OPTIMA w codziennej pracy.
Cel szkolenia, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego:
Celem kursu jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką kursu. Kurs stanowi uzupełnienie i poszerzenie wiedzy m.in. dla Słuchaczy kursów I stopnia realizowanych przez SKwP z zakresu pracy i księgowania na programie finansowo-księgowym. Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Celem kursu jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką kursu.
Czas trwania szkolenia wynosi 21 godzin lekcyjnych. Zajęcia odbywać się będą w dniach i godzinach wskazanych powyżej na granatowym polu.
Treści kształcenia:
- Przygotowanie programu (bazy danych) do programu kursu (poziom średnio-zaawansowany):
- założenie i skonfigurowanie nowej firmy (bazy danych),
- importy danych między bazami danych (firmami),
- wskazanie przydatnych funkcjonalności.
- Rozwiązania i usprawnienia przyśpieszające pracę w programie:
- import dokumentów w ramach pracy rozproszonej,
- import dokumentów przez OCR (Optical Character Recognition),
- import dokumentów z KSeF (Krajowy System e-Faktur),
- sztuczna inteligencja AI (Artificial Intelligence).
- Rozrachunki z walutach obcych:
- kasa walutowa i rachunek walutowy,
- magazyn walut,
- faktury sprzedaży i faktury zakupu w walutach obcych,
- różnice kursowe,
- przeszacowanie walut na dzień bilansowy.
- Schematy księgowe dla:
- rejestru zakupu VAT i sprzedaży VAT,
- faktur zakupu i sprzedaży ujmowanych w module „Handel”,
- raportów kasowo-bankowych,
- dokumentów magazynowych,
- środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
- Rozliczenia międzyokresowe:
- rozliczenia międzyokresowe kosztów czynne,
- rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne,
- rozliczenia międzyokresowe przychodów,
- księgowania okresowe.
- Zestawienia księgowe:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- rachunek przepływów pieniężnych,
- zestawienie zmian w kapitale własnym,
- tworzenia własnych zestawień księgowych.
- Faktury zakupu i sprzedaży:
- ewidencja faktur zakupu w obrocie krajowym,
- ewidencja faktur sprzedaży w obrocie krajowym,
- ewidencja faktur w ramach WNT,
- ewidencja faktur w ramach WDT,
- ewidencja faktur zakupu z importu (np. z USA, Chin),
- ewidencja faktur sprzedaży w eksporcie (poza terytorium UE),
- rozliczanie faktur („Preliminarz płatności”).
- Ewidencja kosztów:
- ewidencja kosztów w układzie rodzajowym (zespół kont nr „4”),
- ewidencja kosztów w układzie kalkulacyjnym (zespół kont nr”5”),
- ewidencja kosztów w ramach pełnego rachunku kosztów (zespół kont nr „4” i „5”),
- ustalanie zmiany stanu produktów przez konto 490,
- ewidencja w księgach rachunkowych kosztów m.in.: amortyzacji, zużytych materiałów i energii, usług obcych i innych przykładowych.
- Działalność produkcyjna i usługowa:
- ewidencja kosztów bezpośrednich i pośrednich (wydziałowych).
- kalkulacja kosztu wytworzenia, w tym rozliczanie kosztów wydziałowych (z księgowaniem).
- koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych (ustalanie i księgowanie).
- krąg kosztów (zasady i księgowanie)
- ewidencja przyjęcia wyrobów gotowych na magazyn.
- Operacje magazynowe oraz inwentaryzacja magazynu:
- ewidencja faktur zakupu i sprzedaży produktów i towarów,
- ewidencja dokumentów PZ, WZ, RW, MM, PW,
- inwentaryzacja,
- rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych.
- Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
- ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- niskocenne środki trwałe (sposoby ewidencji i ujmowania w kosztach),
- nakłady modernizacyjne na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne,
- nakłady remontowe na środki trwałe,
- odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych.
- Inne:
- wpływ operacji na bilans,
- wpływ operacji na rachunek zysków i strat,
- wpływ operacji na rachunek przepływów pieniężnych,
- controlling i raportowanie w przedsiębiorstwie,
- faktury korygujące,
- poprawianie błędów księgowych (stornowanie),
- zaliczki na podatek dochodowy (deklaracje podatkowe),
- JPK VAT.
Metody pracy:
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:
- zajęcia wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza),
- stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów,
- naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia:
1. Wiedza: Pozyskanie i doskonalenie wiedzy w zakresie objętym programem kursu
2. Umiejętności: posługuje się programem Comarch Optima
3. Kompetencje społeczne: Wykonywanie pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Warunki zaliczenia szkolenia:
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestniczenie w zajęciach. Po zaliczeniu szkolenia słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia na podstawie § 23 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).
Informacje o kadrze:
Bogusław Wacławik – adiunkt w Katedrze Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wykładowca SKwP o/o w Krakowie na kursach certyfikowanych I, II oraz III stopnia dla głównych księgowych. Nagrodzony przez American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) z USA oraz Chartered Institute of Management Accountants z Wielkiej Brytanii w kategorii „Teaching Excellence 2022: CIMA Aligned Course – Poland”. Autor i współautor licznych artykułów i publikacji naukowych z zakresu rachunkowości i prawa cywilnego. Specjalizuje się w krajowych i Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej. Specjalista w zakresie zarządzania ryzykiem finansowym, w tym stabilizowania wyników finansowych przedsiębiorstw przy wykorzystaniu instrumentów pochodnych (m.in. obroniona rozprawa doktorska i praktyka). Dyrektor międzynarodowych studiów podyplomowych ,,Rachunkowość menedżerska UEK-CIMA" realizowanych z Instytutem Rachunkowości Zarządczej z Wielkiej Brytanii oraz Stowarzyszeniem Biegłych Rewidentów/Księgowych ze Stanów Zjednoczonych. Koordynator, w ramach Europy Środkowo-Wschodniej, międzynarodowej ścieżki dydaktycznej UEK-CIMA dla Studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Administrator i egzaminator licencjonowanego międzynarodowego Centrum Egzaminacyjnego UEK-ACCA działającego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (ACCA - Association of Chartered Certified Accountants). Członek Rady Nadzorczej spółki giełdowej Frozen Way SA.
Zapisy na szkolenie:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Jeśli płatnikiem jest Firma (w części lub w całości) - należy przesłać do nas oświadczenie.
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać (po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia terminu szkolenia) przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
Santander Bank: 34 1910 1048 4000 5885 1121 0001; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@krakow.skwp.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.