Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
31.10.2024
Godzina rozpoczęcia kursu:
08:30
Typ:
Szkolenie
Tryb:
do południa
Opłata:
400,- zł od osoby
380,- złCena dla członków zwyczajnych opłacających szkolenie samodzielnie lub wspierających delegujących pracowników

Podatek od nieruchomości. Rewolucyjne zmiany od 2025 r

Od 2025 r. podatników czeka rewolucja w lokalnym podatku od nieruchomości. W wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 lipca 2023 r., zakres opodatkowania budowli i budynków zostanie zmieniony. Pewne jest, że nowa regulacja nie będzie już odwoływać się do prawa budowlanego, jak ma to miejsce obecnie. Podatnicy powinni być w stanie określić, co podlega opodatkowaniu PON, bez poszukiwania definicji w przepisach budowlanych. Wpływ tych zmian na wysokość podatku będzie zależał nie tylko od treści nowych przepisów, ale również od sposobu ujęcia nieruchomości i obiektów budowlanych w ewidencji środków trwałych. Potencjalne rozbieżności w ewidencji mogą skutkować nieprawidłowościami w rozliczeniach podatku (nadpłaty, zaległości).

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem Internetu przy użyciu portalu clickmeeting.pl.

Szkolenie online.  31.10.2024 r Rozpoczęcie: godzina 9.00

Cel szkolenia

Szkolenie ma na celu szczegółowe omówienie najważniejszych zagadnień związanych z rozliczaniem podatku od nieruchomości a także planów nowelizacyjnych Ministerstwa Finansów przewidzianych na rok 2025. Podczas szkolenia zostaną praktycznie omówione także najnowsze interpretacje indywidualne organów podatkowych i wyroki sądów administracyjnych dotyczące rozliczenia podatku od nieruchomości. Podczas szkolenia prelegent szczegółowo przedstawi uczestnikom regulacje prawne oraz najczęściej spotykane problemy będące przedmiotem sporów z organami podatkowymi

Adresaci szkolenia:

Szkolenie skierowane do działów księgowości-głównych księgowych, pracowników i właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych oraz wszystkich zainteresowanych tematyką szkolenia.

 Treść kształcenia

  1. Projektowane zmiany przepisów od 2025r. – podstawa zmian:
    • Wyrok TK z grudnia 2017r. i lutego 2021r.
    • Uchwała NSA z września 2021r.
    • Wyrok TK z lipca 2023r. dotyczący pojęcia budowli i konieczności zmian w ustawie;
    • Uzasadnienie zmian.
  1. Pojęcie budynku w dotychczasowej ustawie i po zmianach:
    • Trwale związany z gruntem jako opieranie się siłom przyrody – NOWE pojęcie wprowadzone do ustawy;
    • Posiadanie dachu i fundamentów – co oznacza w praktyce;
    • Wyodrębniony z przestrzeni – czy koniecznie muszą być trwałe ściany?
    • Wykonany za pomocą robót budowlanych – NOWE pojęcie w ustawie;
    • Wyłączenia z pojęcia budynku – obiekty, których głównym parametrem jest pojemność – co to oznacza w praktyce?
    • NOWE założenie opodatkowania garaży w budynku wielomieszkaniowym.
  1. Pojęcie budowli w dotychczasowej ustawie i po zmianach – NOWE uregulowania:
    • Nowy załącznik 4 do ustawy i wymienione wprost budowle;
    • Budowla to obiekt, który nie jest budynkiem – sposoby ustalania opodatkowania;
    • Opodatkowanie części budowlanych elektrowni i instalacji fotowoltaicznej – NOWE założenia;
    • Urządzenie techniczne i wolnostojąca instalacja opodatkowana od części budowlanej;
    • Fundament jako budowla;
    • Sieci i obiekty liniowe jako budowla.
  1. Wyłączenie z opodatkowania niewielkich obiektów – NOWOŚĆ:
    • Obiekt małej architektury a obiekt niewielkich rozmiarów – różnice w pojęciach;
    • Obiekty architektury ogrodowej;
    • Obiekty służące rekreacji codziennej i utrzymania porządku;
    • Co z obiektami niewymienionymi wprost w ustawie: siłownie na dworze, altanki ogrodowe, wiatrołapy?
    • Co z obiektami tymczasowymi?
  1. Ograniczenia od 2025r. w stosowaniu zwolnień z opodatkowania:
    • Budowle infrastruktury portowej i lotniska;
    • Przedmioty wchodzące w skład infrastruktury usługowej;
    • Obiekty przeznaczone na działalność gospodarczą instytutów badawczych i Centrum Łukasiewicza oraz oddane do używania innym podmiotom.
  1. Składanie deklaracji w 2025r.:
    • Podstawowy termin 31 stycznia 2025r. i NOWY termin 31 marca 2025r. – dla kogo?
    • Oświadczenie o wyborze nowego terminu składane do 31 stycznia 2025r. – treść i znaczenie;
    • Raty na podatek od nieruchomości – NOWOŚĆ związana ze zmienionym terminem;
    • Sposoby rozliczania niedopłaty lub nadpłaty podatku od nieruchomości;
    • Postępowanie organów podatkowych na przełomie 2024r. i 2025r.
  1. Skutki zmian:
    • Konieczność przeglądu posiadanych gruntów, budynków i budowli w odniesieniu do nowych definicji obowiązujących od 2025r.;
    • Zmiana kwalifikacji budynku na budowlę i odwrotnie – co oznacza w praktyce dla podatnika?
    • Przedmioty wyłączone z opodatkowania obecnie a opodatkowane w 2025r. – przykłady;
    • Sposób postępowania podatnika, który jest osobą fizyczną prywatną a podmiotem gospodarczym.
  2. Problemy aktualne na gruncie nowej i starej ustawy:
    • Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od nieruchomości, w tym: Instalacje i urządzenia, obiekt wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych i budowle stanowiące całość techniczno-użytkową;
    • Zakres podmiotowy – kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości? Czy nie prowadząc działalności gospodarczej może być opodatkowana jak osoba prowadząca taką działalność?
    • Czy obowiązek podatkowy od ulepszonych środków trwałych powstaje z dniem 1 stycznia roku następnego po roku, w którym budowla została zakończona?
    • Obowiązek podatkowy od nowych środków trwałych powstaje z dniem 1 stycznia roku następnego po roku, w którym budowla została zakończona czy oddana do używania?
    • Kiedy kończy się obowiązek podatkowy, w przypadku likwidacji/sprzedaży środków trwałych, czy od następnego roku podatkowego, czy od następnego miesiąca po likwidacji ?
    • Kiedy kończy się obowiązek podatkowy, w przypadku częściowej likwidacji środków trwałych, czy od następnego roku podatkowego, czy od następnego miesiąca po likwidacji
    • Czy można w całym kraju składać deklaracje i dokumenty dotyczące podatku od nieruchomości drogą elektroniczną?
    • Ktoś kupuje mieszkanie w bloku, w którym są części wspólne, to czy właściciel mieszkanie płaci podatek od nieruchomości wyłącznie za swoje mieszkanie, czy również jest zobowiązany płacić podatek od części wspólnej? Jeżeli płaci podatek od części wspólnej to jak ma złożyć deklarację ile ma tej części wspólnej jak z umowy wprost to nie wynika ? Czy może od części wspólnych nie płaci się podatków?
    • Czy od wynajętych nieruchomości firmom zarządzającym płaci się podatek od nieruchomości w ramach działalności gospodarczej czy tez nie?
    • Kable umieszczone w kanalizacji lub na estakadzie czy są wyłączone z opodatkowania?
    • Istnieją kilometrowe sieci przesyłowe odpadów przemysłowych – płynnych  lub wodne, które posiadają pompy do dalszego transportowania ( wymuszania obiegu odpadów przemysłowych – płynnych lub wody ). Czy należy traktować sieci wraz z pompami jako jeden środek trwały i płacić podatek od całości w wysokości 2 %?
    • Maszyna posadowiona na fundamencie w budynku czy podlega pod podatek od nieruchomości?
  3. Odpowiedzi na pytania

Metody pracy

Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o zajęcia wykładowo-seminaryjne, (studia przypadków i ich analiza, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków), stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów oraz naukę własną słuchacza.

Efekty kształcenia

  • Wiedza:  Pozyskanie i doskonalenie  wiedzy w zakresie objętym programem  kursu
  • Umiejętności: Kształtowanie umiejętności czytania tekstu prawnego ze zrozumieniem
  • Kompetencje społeczne: Wykonywanie pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej

Po zakończeniu kursu słuchacz:

  • Definiuje podstawowe pojęcia wynikające z programu kursu
  • Wymienia źródła prawa dla omawianej tematyki
  • Prawidłowo interpretuje przepisy prawa dotyczące tematyki szkolenia
  • Wymienia i rozumie obowiązujące  zasady etyki zawodowej

Warunki zaliczenia kursu

Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie paragrafu 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz.2175).

Zapisy na szkolenie

Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się". Jeśli płatnikiem jest Firma (w części lub w całości) - należy przesłać do nas oświadczenie.

Warunki płatności i rezygnacji

Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed rozpoczęciem szkolenia po jego potwierdzeniu lub 7 dni po otrzymaniu faktury. Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta: Santander Bank Polska SA 52 1090 2053 0000 0001 4679 4616; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczeniaRezygnację (najpóźniej na 2 dwa dni robocze przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres olkusz@skwp.krakow.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.

Informacja o kadrze

 Joanna Patyk - Prawnik, Doradca Podatkowy. Absolwentka i stypendystka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie w zakresie podatków, które zdobyła pracując w kancelarii prawno – podatkowej oraz międzynarodowej firmie konsultingowej. Obecnie właścicielka Kancelarii Podatkowej TAX & BUSINESS. Specjalistka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w tym rozliczeń transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi – Transfer Pricing oraz podatku u źródła, a także podatku od towarów i usług.  Współautorka książek: “Dokumentacja VAT”, „Komentarz do podatku dochodowego od osób prawnych” – wydanie:2008 i 2010 oraz autorka licznych publikacji prasowych, w tym w Gazecie Prawnej oraz Przeglądzie Podatkowym.

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY !

 

ul. Kazimierza Wielkiego 19
30-074 Kraków

tel.12 632 09 10
tel.12 633 35 21

biuro@krakow.skwp.pl
szkolenia@krakow.skwp.pl

Santander 34 1910 1048 4000 5885 1121 0001