Szkolenie: Jak przygotować się do KSeF - krajowy system e-faktur od 2026 r.
Szkolenie w trybie hybrydowym w Krakowie.
Cel szkolenia, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego:
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Czas trwania szkolenia wynosi 8 godzin lekcyjnych.
Rozpoczęcie: godzina 9.00
Treści kształcenia:
- Harmonogram wdrażania KSeF – aktualne terminy wprowadzenia KSeF
- Najważniejsze pojęcia dotyczące KSeF:
- czym jest faktura ustrukturyzowana (numer KSeF a numer faktury),
- dane obowiązkowe faktury zawarte w strukturze FA, a dane obowiązkowe faktury wynikające z przepisów ustawy o VAT,
- dodatkowe informacje w fakturach ustrukturyzowanych oraz załączniki do faktur ustrukturyzowanych (np. dane odbiorcy),
- termin wystawienia faktury w świetle ustawy o VAT – czy KSeF coś zmienia?
- nowa schema faktury ustrukturyzowanej (FA3).
- Bonusy z korzystania z KSeF.
- Krajowy System e-Faktur w praktyce:
- wystawianie i otrzymywanie faktur w KSeF,
- duplikaty a KSeF - czy istnieje możliwość wystawienia w KSeF, czy będą funkcjonowały poza KSeF?
- czy możliwe jest przekazywanie w KSeF załączników do faktur ustrukturyzowanych?
- czy w KSeF można wystawiać dokumenty inne niż faktury?
- okres niedostępności KSeF, a możliwość wystawiania faktur w okresie dobrowolności,
- faktury zaliczkowe w KSeF,
- faktury do paragonów (FP) oraz faktury uproszczone,
- KSeF, a samofakturowanie,
- Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. „samoidentyfikacji” nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
- KSeF a faktury wystawiane przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) i sektor publiczny:
a) dodatkowe pola obowiązkowe, opcjonalne i fakultatywne w części Podmiot 1, 2 i 3,
b) kod ID WEW – jak wykorzystać w sektorze publicznym?
c) administrator jednostki zależnej – co to za funkcja i kiedy zastosować? - Załącznik FA_RR (1) do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
- Autoryzacja i uwierzytelnianie się w KSeF
a) narzędzia autoryzacyjne (ePUAP, kwalifikowana pieczęć elektroniczna przedsiębiorstwa, kwalifikowany podpis elektroniczny, likwidacja tokenów),
b) Master KSeF w ZAW-FA (treść zawiadomienia ZAW-FA, sposób wysłania i autoryzacji ZAW-FA),
c) nadawanie i odbieranie uprawnień do poszczególnych funkcji w KSeF (delegowanie uprawnień),
d) tworzenie jednostek zależnych w KSeF i administratorów tych jednostek. - g) weryfikacja prawidłowości faktury przez KSeF (walidacja),
h) informacja zwrotna (UPO lub odrzucenie faktury),
i) powiązanie obowiązku podatkowego z datami na fakturze,
j) kursy walut stosowane w fakturach i zmiany wynikające z pakietu KSEF oraz dla trybu offlnie,
- Certyfikaty wystawcy fakturstosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
- Treść i forma faktury w KSeF, czyli jak wygląda faktura ustrukturyzowana FA (3)?
- Wystawianie faktur w KSeF a obowiązek podatkowy:
a) proces wystawiania faktur w KSeF,
b) przygotowanie danych faktury,
c) data wystawienia faktury w KSeF,
d) termin wystawienia faktury w świetle ustawy o VAT – czy KSeF coś zmienia?
e) przesłanie faktury do KSeF,
- Odliczanie VAT – zmiany wynikające z pakietu KSeF:
a) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej w KSeF (data otrzymania faktury w KSeF),
b) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej poza KSeF w formie papierowej lub elektronicznej lub trybie offline,
c) sposób przekazania faktury ustrukturyzowanej poza KSeF,
d) kod QR na fakturze ustrukturyzowanej,
e) dostęp do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych w KSeF,
f) jak liczyć termin płatności dla faktury otrzymanych w KSeF? - Rozliczanie faktur korygujących, noty korygujące w KSeF:
a) anulowanie faktury a KSeF,
b) faktury korygujące w KSeF,
c) korygowanie faktur ustrukturyzowanych w okresie dobrowolnym i obowiązkowym KSeF,
d) korygowanie faktur ustrukturyzowanych wyłącznie w KSeF,
e) korygowanie faktur wystawionych poza KSeF,
f) korekty faktur poza KSeF – w jakich sytuacjach to będzie możliwe?
g) czy można do faktury ustrukturyzowanej wystawić fakturę korygującą w tradycyjnej formie?
h) KSeF a korekty in minus oraz in plus podatku należnego – jaki moment korekty podatku?
i) KSeF a korekty in minus oraz in plus podatku naliczonego – jaki moment korekty podatku?
j) nota korygująca a KSeF – likwidacja przepisów o notach korygujących. - Tryby awaryjne w KSeF (faktura „offline” i „offline 24”):
a) niedostępność systemu KSeF,
b) awaria KSeF z winy fiskusa,
c) awaria KSeF z winy podatnika,
d) data wystawienia i otrzymania faktury offline. - Zalety korzystania z KSeF oraz sankcje wynikające z KSeF:
a) 40-dniowy zwrot podatku VAT,
b) brak obowiązku przekazania organom podatkowy faktur sprzedażowych w strukturze JPK_FA (brak wypływu na JPK_WB, JPK_MAG),
c) brak konieczności przechowywania faktur przez podatnika przez 10 lat,
d) ułatwienia w zakresie korekt in minus dla sprzedawcy i nabywcy,
e) ułatwienia w zakresie doręczania faktur,
f) sankcje za brak wystawienia oraz za brak przesłania faktury do KSeF. - KSeF a JPK_VAT:
a) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze przelewy „split payment”,
b) numer systemowy nadany przez KSeF a zbiorcze przelewy „split payment”,
c) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze lub zbiorcze przelewy „zwykłe” między podatnikami VAT czynnymi,
d) dane raportowane w JPK a KSeF,
e) spójność JPK_VAT z KSeF,
f) numer systemowy nadany fakturze w KSeF a ujęcie faktury JPK_VAT,
g) struktura numeru KSeF – dane zawarte w numerze KSeF,
h) czy na fakturze ustrukturyzowanej (wystawionej w KSeF) przekazanej nabywcy w formie papierowej lub elektronicznej należy umieścić nr systemowy nadany przez KSeF?
Metody pracy:
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:
- zajęcia wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza),
- stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów,
- naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia:
- Wiedza: Pozyskanie i doskonalenie wiedzy w zakresie objętym programem kursu
- Umiejętności: Kształtowanie umiejętności czytania tekstu prawnego ze zrozumieniem
- Kompetencje społeczne: Wykonywanie pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Warunki zaliczenia szkolenia:
Formą zaliczenia kursu jest uczestniczenie w zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz.2175 z późn. zmianami).
Informacje o kadrze:
Szkolenie poprowadzi Pani Iwona Biernat-Baran - prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w administracji podatkowej. Specjalizuje się w podatkach pośrednich oraz w procedurze podatkowej. Prowadzi szkolenia związane z podatkiem VAT, z kontrolą podatkową oraz postępowaniem podatkowym. Doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorką wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Prezes Stowarzyszenia Naukowego Prawa Podatkowego. Członek Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Zapisy na szkolenie:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Jeśli płatnikiem jest Firma (w części lub w całości) - należy przesłać do nas oświadczenie.
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać (po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia terminu szkolenia) przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
Santander Bank: 34 1910 1048 4000 5885 1121 0001; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@krakow.skwp.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.