KURS STACJONARNY
"Dla kandydatów na Samodzielnego księgowego (bilansistę) - specjalistę ds. rachunkowości - poziom średniozaawansowany"
Cel kursu, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego.
Celem kształcenia jest przygotowanie kandydata do pracy w zawodzie specjalisty ds. rachunkowości. Przygotowanie to ma mieć charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny, tak aby po zakończeniu kursu absolwent posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu samodzielnego księgowego ,a także potrafił w praktyce stosować zasady etyki zawodowej opisane w „Kodeksie zawodowej etyki w rachunkowości”.
Słuchaczami kursu dla kandydatów na specjalistę ds. rachunkowości mogą być osoby:
a) posiadające co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę i umiejętności księgowego potwierdzone:
- zaświadczeniem kwalifikacyjnym z zakresu I stopnia, uzyskanym po egzaminie kończącym kształcenie prowadzone przez Stowarzyszenie (certyfikat SKwP) lub
- zaświadczeniem ukończenia w SkwP kursu dla kandydata na księgowego lub
- tytułem technika rachunkowości lub
- inną formą uznaną przez organizatora kształcenia za równoważną ( np. doświadczenie zawodowe w rachunkowości ),
b) uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy w zawodzie księgowego,
c) rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
Czas trwania kursu to 184 godziny lekcyjne, w tym 4 godziny lekcyjne przeznaczone na egzamin. Jedna godzina lekcyjna to 45 min.
Zajęcia odbywają się w systemie stacjonarnym w dniach i godzinach podanych w harmonogramie danej grupy (wskazane powyżej, w granatowym polu).
Zajęcia w tygodniu odbywają się w godzinach 16:30 - 19:45, natomiast w weekendy od godziny 8:00.
W sytuacjach wyjątkowych Organizator zastrzega sobie prawo zmiany formy realizacji zajęć bez uzyskania zgody uczestników. Dotyczy to w szczególności sytuacji epidemicznej oraz wprowadzenia zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość.
Treści kształcenia
Program kursu obejmuje 3 bloki tematyczne:
1. Rachunkowość z elementami etyki - 120 godzin:
- Zasady i organizacja rachunkowości w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą
- Aktywa pieniężne
- Rozrachunki i fundusze specjalne
- Obrót materiałowy i towarowy
- Środki trwałe, środki trwałe w budowie oraz wartości niematerialne i prawne
- Inwestycje i zobowiązania finansowe
- Kapitał (fundusz) własny
- Rezerwy na zobowiązania i rozliczenia międzyokresowe
- Przychody i koszty podstawowej działalności operacyjnej oraz kalkulacja i ewidencja produktów
- Pozostała działalność operacyjna i działalność finansowa
- Wynik finansowy i jego obciążenia
- Sporządzanie jednostkowych sprawozdań finansowych (zgodnie z załącznikiem nr 1do ustawy o rachunkowości), obowiązki sprawozdawcze organizacji pozarządowych wynikające z ustawy o rachunkowości oraz obowiązki związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych i zatwierdzeniem rocznych sprawozdań finansowych
2. Zagadnienia prawa podatkowego - 40 godzin:
- Podatek od towarów i usług (VAT)
- Podatek dochodowy w działalności gospodarczej (CIT i PIT)
- Podmiot gospodarczy jako płatnik PIT
- Podatki kosztowe i opłaty
- Wybrane problemy Ordynacji podatkowej
3. Wybrane zagadnienia z prawa cywilnego, prawa gospodarczego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych - 20 godzin:
- Wybrane zagadnienia z prawa cywilnego
- Wybrane zagadnienia z prawa gospodarczego
- Wybrane zagadnienia z prawa pracy
- Wybrane zagadnienia z prawa ubezpieczeń społecznych
Metody pracy
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:zajęcia wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi, (studia przypadków i ich analiza, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków), stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów oraz podręczniki i naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia
Uczestnik:
- ocenia poprawność dowodów księgowych i zapisów w księgach rachunkowych,
- ewidencjonuje operacje gospodarcze występujące w jednostkach z uwzględnieniem aspektów podatkowych,
- ewidencjonuje i rozlicza koszty w różnych przekrojach klasyfikacyjnych,
- sporządza roczne sprawozdanie finansowe: bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową
- przygotowuje podstawowe dane do rozliczenia podatku dochodowego i podatku od towarów i usług w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe.
Warunki zaliczenia kursu
Formą zaliczenia kursu jest łącznie:
1. uczestnictwo w 70% zajęć dydaktycznych,
2. zaliczenie prac kontrolnych,
3. pisemny egzamin kwalifikacyjny.
Osoba, która na egzaminie uzyska co najmniej 30% punktów możliwych do osiągnięcia, otrzyma „zaświadczenie o ukończeniu kursu” na podstawie § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).
Osoba, która na egzaminie uzyskała co najmniej 60% punktów możliwych do osiągnięcia z całości pracy i jednocześnie minimum 40% z każdej części egzaminu oraz spełnia wymagane warunki otrzymuje dodatkowo Certyfikat "Specjalisty ds. rachunkowości” potwierdzający ukończenie II stopnia kwalifikacyjnego ścieżki edukacyjnej SKwP.
Dodatkowo, po spełnieniu określonych wymogów możliwe jest uzyskanie dodatkowego certyfikatu potwierdzającego kwalifikację "Obsługa procesów księgowych" wpisaną do rejestru kwalifikacji na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Więcej o systemie potwierdzania kwalifikacji wolnorynkowych ZSK można przeczytać tutaj.
Informacja o kadrze
Wykładowcami na kursie są wysoko kwalifikowani praktycy, biegli rewidenci, pracownicy służb fiskalnych, wykładowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Szczegółowe dane dotyczące wykładowców zawiera zakładka: Sylwetki zawodowe wykładowców.
Zgłoszenia
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny po kliknięciu guzika "Zapisz się".
Na około tydzień przed rozpoczęciem kursu otrzymacie Państwo zawiadomienie drogą mailową z prośbą o potwierdzenie uczestnictwa w kursie. Po dokonaniu potwierdzenia (mailem lub telefonicznie) - można dokonywać płatności.
Jeśli płatnikiem jest Firma ( nie ma znaczenia , czy w części, czy w całości) - należy przesłać do nas oświadczenie, które zamieszczone jest na naszej stronie internetowej. Oświadczenie to, opieczętowane i podpisane przez osobę decyzyjną w Firmie, należy przesłać do nas scanem a w dniu rozpoczęcia kursu - dostarczyć w oryginale.
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. W przypadku płatności przez osobę fizyczną istnieje możliwość opłat ratalnych zgodnie z opisem powyżej. W przypadku firmy 100% wartości kursu jest płatne przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w prosimy kierować na numer konta:
Santander Bank: 34 1910 1048 4000 5885 1121 0001; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
Przysługujące zniżki:
- Dla członków zwyczajnych i członków wspierających (płatnik) z co najmniej 1 rocznym stażem i opłaconymi na bieżąco składkami członkowskimi,
- Dla kontynuujących naukę w O/O w Krakowie (zapisanie się na kurs w ciągu 1 roku od zakończenia w O/O w Krakowie kursu o czasie trwania powyżej 23 godzin).
Chęć skorzystania ze zniżki należy wskazać w chwili zapisu dodając odpowiednią adnotację w polu "Informacje dodatkowe".
Istnieje możliwość skorzystania z dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Szczegóły na stronie: https://psz.praca.gov.pl/wybor-urzedu
BUR - to dofinansowanie ze środków UE. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły na stronie: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bur-psf-malopolskie
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@krakow.skwp.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.