Pytanie

  1. Pytanie:

Księgowość otrzymała faktury zakupowe wcześniej zagubione przez przedsiębiorcę. Co z nimi zrobić?

 

Odpowiedź: Mgr Maria Kula: trener - specjalista rachunkowości, doświadczona księgowa z licencją MF

Przedsiębiorcy znajdują wcześniej zagubione faktury zakupowe. Oczywiście mają prawo, aby je zaksięgować mimo upływu czasu, ale zgodnie z brzmieniem przepisów, VAT możliwy jest do rozliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy (jednak nie wcześniej niż w dniu otrzymania faktury) lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

Jeżeli ustawowy okres na odliczenie VAT minął, podatnik może odliczyć VAT z faktur, o których zapomniał, ale w tym celu musi wrócić do pierwotnego okresu, w którym otrzymał fakturę.

Po zaksięgowaniu zaległych faktur na bieżąco, nastąpią zmiany w rozliczeniu podatku VAT, ponieważ wzrośnie kwota podatku naliczonego z faktur kosztowych, co spowoduje zmniejszenie faktycznej kwoty podatku do zapłaty. Konieczna jest korekta deklaracji VAT. Jeżeli przedsiębiorca zapłacił już kwotę podatku - powstanie nadpłata w VAT.

 

  1. Pytanie: 

Co dalej z nadpłatą podatku VAT

 

Na to pytanie i kilka innych -  znajdziecie Państwo odpowiedź w części www. zarezerwowanej dla Członków SKwP (po zalogowaniu się). Dane do logowania macie Państwo w Karcie Członkowskiej SKwP.

Gdyby były problemy lub zagubiona karta - prosimy o kontakt z Działem Członkowskim e-mail: terenowy@krakow.skwp.pl

 

 

Zachęcamy do lektury

© 2018 Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Oddział Okręgowy w Krakowie. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka plików cookies | Regulamin Polityka RODO